tisdag 20 maj 2008

Eurovison songcontest semi 1

Inför kvällens Eurovision semifinal tänkte jag komma med några kommentarer om varje bidrag. Jag har inga planer på att rangordna eller tippa några vinnare, då jag sällan har samma smak som de flesta andra….

Bidrag 1: Montenegro – Zauvijek volim te ( Jag älskar dig för evigt ) – Stefan Filipovic

Första gången jag hörde den här så föll den mig inte i smaken, men nu när jag hör den igen och har hört de andra bidragen så känns den lite bättre. Bra rytm och katchig text, även om jag inte fattar ett dyft. Den har nog ingen chans men en trevlig låt….

Bidrag 2: Israel – The fire in your eyes – Boaz Mauda

Låten börjar som en böneutropare, killen låter som en tjej. Jag gillar oftast Israels bidrag, tycker hebreiska är fint i musik. En del av mig gillar den men en större del av mig avskyr den, ger väldigt lätt huvudvärk…

Bidrag 3: Estland – Leto svet ( Sommar, värld ) - Kreisiraadio

Estland ställer upp med ett plojnummer i år, de kan inte sjunga eller dansa. Men refrängen är farligt katchig, sitter och sjunger lätt å svett i refrängen. Jag brukar kunna uppskatta ploj i mellan åt, typ Ukraina i fjol. Men det här är mer än jag klarar av… Fast de får nog poäng för de lättklädda damerna, man kan nog inte förvänta sig mer från en grupp som heter knasradio..

Bidrag 4: Moldavien – A century of love – Geta Burlacu

Inte min smak alls hon kan inte sjunga, gnäller som en trasig fiol. Vilket är synd för låten har potential att vara en skön gung låt. Och om man går till videon är bidraget lika färglöst som den.

Bidrag 5: San Marino – Complice ( Medbrottsling ) – Miodio

Det jag minns mest från den här låten var att jag funderade om jag över huvudtaget skulle se Eurovision i år… Den börjar soft men den är ingen minnesvärd låt!!!

Bidrag 6: Belgien - O julissi – Ishtar

Den här låten är på hitte på språk, även denna känns väldigt falsk. Men endock ganska lustig liten truddilutt… Finns inte så mycket att säga tycker jag.. förutom att jag kan inte låta bli att skutta med i trallandet, jag skäms.

Bidrag 7: Azerbajdzjan – Day after day – Elnur & Samir

Börjar opera men sen blir den tyngre, den här gillade jag. Sen tycker jag att ängeln var riktigt söt så då får den ett litet plus, får se om de är ängel och djävul i semin. Jag hoppas det. Den är väl igentligen lite fånig men jag gillar det verkligen ett lyft för semifinalen i alla fall.

Bidrag 8: Slovenien - Vrag na vzame ( åt helvete med det ) – Rebeka Dremelj

Lite ögon godis åt killarna, undrar vad hon kommer att ha på sig på scenen. Då hon har underkläder på sig i videon. Låten är rätt så bra, dansvänlig med ganska lätt refräng. Jag tycker hon påminner om Finlands bidrag i fjol.

Bidrag 9: Norge – Hold on, e strong – Maria Haukaas Storeng

En bra låt, jag tycker den är vacker. Fast hon låter lite som Amy Diamonds, lite mer vuxen men annars väldigt lik. Jag tänker hålla tummarna för Norge i alla fall. Risken finns att hon försvinner i mängden av unga kvinnor som sjunger.

Bidrag 10: Polen – For life – Isis Gee

Jag tror att det här kan bli en kisspaus låt efter alla kaffepaus låtar I början, det är nog ett par liter kaffe vid det här laget. En vacker låt en seg som en kola som legat i solen ett par timmar… Tur nog så kommer en väckarklocka efter det här bidraget…

Bidrag 11: Irland – Irelande douze pointe – Dustin the Turkey feat Kitty B

Mupparna goes bananas, en farlig låt tror jag. Lite E-type, fast jag gillar verkligen E-typ. Det är väll Kitty B som gör den känslan, väldigt 1997 får mig att minnas Teneriffa det året…
Barn kan nog gilla den… Vill även tillägga att E-type är betydligt snyggare också…

Bidrag 12: Andorra – Casanova – Gisela

Den här låten tror jag på en underbar låt, vacker sång lätt refräng och dans vänlig. Men om jag inte minns fel så har väll Andorra ingen önskan att vinna, men jag vill gärna se den här låten i final

Bidrag 13 Bosnien–Hercegovina – Pokusaj ( Försök ) – Laka

En skruvad låt! Men jag gillar den. Nanna nana na na!! Det här kan man skrämma småbarn med, hon ser ut som Helena Bonham Carter.

Bidrag 14: Armenien – Quele Qele ( kom igen, kom igen) – Surisho

Den här gillar jag också, dansant. Bra rytm och jag gillar det arabiska influenserna…

Bidrag 15: Holland -Your heart belongs to me – Hind

Jag är glad att Holland valt att sjunga på engelska, då jag inte tycker holländska är ett vackert språk. Inte heller portugisiska faller mig i smaken. Den här låten är lättsam men inte någon favorit alls, den faller bort nästan direkt.

Bidrag 16: Finland – Missä miehet ratsastaa ( Där männen rider ) – Teräsbetoni

Tung låt med bra gitarrer, ska bli spännande att se dem på scen. Videon är urfåning, sen är inte finska lika hårt på tyska. De låter lite som mustach.

Bidrag 17: Rumänien – Pe-o margine di lume ( till världens ände) – Nico & Vlad

Söt kille med en söt röst, det är en smäktande ballad. Hon har också en bra röst, hon ger låten en fyllnad som gör den mer spännande. Lättsam men inte mycket mer.

Bidrag 18: Ryssland – Believe – Dima Bilan

Tyckte hans förra bidrag var bättre, inte för att den här ur dålig. Men jag stör mig på hans sabla stönande, ge killen en inhalator någon. Han ska visst slita av sig tröjan, det känns som en nödlösning för att fiska röster. Tror han inte på sitt bidrag!?!?

Bidrag 19: Grekland – Secret combination – Kalomira

Grekisk Brittney Spears,det är en väldigt enkel låt. Med en irriterande enkel refräng. Ge han den jäkla kombinationen någon gång så hon kniper igen…


Det var semifinal 1 alla bidrag, så får jag väll se om någon håller med mig eller inte…
Smaken är som köttfärs ett enda gytter….

Kram

1 kommentar:

Malin ~ Lillpiga sa...

Hallå där!

Du har en award i min blogg! :)

Kram Malin