söndag 14 juli 2013

Vimsig i Stockholm!

Nu har vi snart varit klart i Stockholm för den här gången!



Vi kom efter en del strul ned till hotellet, efter signalfel och försening på ca 45 minuter.
På lördagen så åkte vi på sightseeing runt Kungsholmen, det var fascinerande att se alla galna människor som badade och solade på klipporna. Det såg ut som kolonier med rosa sälar!



Efter en paus for vi ut till Friends Arena, det var struligt och trångt. Konserten var helt magiskt, men hemresan horribel.



Söndagen var vi på Wasamuseumet! Det var roligt och spännande, vi gick en guidad tur på engelska.


Sen blev det premiär för mig på Gröna Lund, riktigt trevligt fastän jag bara åkte Veteranbilar, lustiga huset och spökhuset!



Nu vilar vi upp på Skybar innan hemresa i morgon!




Location:Klarabergsgatan,Stockholm,Sverige

fredag 5 juli 2013

Turistande i Orsa/Mora!







Idag har vi haft fullt upp! Vi var ju som sagt till Orsa björnpark i morse, det blev jättelyckat. Vädret var rätt så trist men vi fick full pott på djuren, alla var uppe och gick och flera var lekfulla.



Sen drog vi vidare till Mora och Zorngården där vi gick på rundtur, väldigt intressant och vackert. Han var riktigt duktig och det ska bli roligt att jämföra mot Carl Larsson!



Sen drog vi vidare till Nusnäs och dalahästtillverkning, väldigt fascinerande att se hur dom görs. Naturligtvis så måste jag bara köpa en, eller två.

Nu ska vi bara ta det lugnt på hotellet i Falun för i morgon blir det Carl Larsson.




Första natten






I den här söta stugan sov vi i natt. Nu ska vi besöka Orsa björnpark och kolla på isbjörnar bland annat.

torsdag 4 juli 2013

Min första semesterdag!




Här kommer ett litet test av min mobila bloggapp!

Vi börjar tidigt idag min kära make och jag! För idag bär det av mot Dalarna och Orsa björnpark, för att sedan följas av tre nätter fördelade som så här: en natt Orsa och två i Falun! Har tänkt hinna med både Zorn och Carl Larsson, och sen fick jag tips om både dalahäst målning och Delicato outlet! Om nu appen funkar till belåtenhet så kommer jag att uppdatera er om resan.

lördag 11 maj 2013

Eurovision Song Contest 2013 i Malmö Final!


Så då var det dags igen att ladda upp inför årets stora händelse ESC, jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar.

 Alla bidragen utom Sveriges är inte rangordnade än, då detta inte görs förän efter semifinalerna.

 
 
Bidrag 1: Frankrike – Amandine Bourgeois – Lénfer Et Moi

Den handlar om ond kärlek och hämd, hon påminner lite om Italiens bidrag i fjol. Tung och mystisk låt, som inte är dum alls.

Den här låten är riktigt bra, gillar den mer och mer.
 
 
Bidrag 2: Tyskland – Cascada – Glorious

Det här är låten som ansågs vara en Euphoria kopia, och visst det låter som om hon sjunger Euphoria. Men det är bara i refängen, annars är den ganska blahaig.

Riktigt tråkig låt.
 

Bidrag 3: Italien – Marco Mengoni – Léssenziale

Även detta bidrag handlar om kärlek, och om att världens faller i bitar då gäller det att veta vad som är viktigt och hålla fast vid det. Vackert och känslofyllt! Varför tänker jag på Big Brother för!?

Den duger men är inte något jag lyssnar direkt på.


Bidrag 4: Spanien – ESDM – Contigo hasta el final

Åter igen kärlek men den här gången handlar det om hopp! Den låter irländsk i början, det är nog ett av de bättre bidrag de skickat på länge. Påminner mig om hon lärarinnan med Trying to recall.

Åter en tråkig låt.


Bidrag 16: Sverige – Robin Stjernberg – You

Nej, nej, nej och åter nej! Här är en till med pungen i kläm, nej lille Ken får fara hemigen för mig. Jag skäms över Sverige, bryr mig inte om jag får äta upp det sen.

Ju mer jag ser och hör om och av både låt och artist desto sämre gillar jag den.


Bidrag 6: Storbritannien – Bonnie Tyler – Believe in me

Hoppas det går bättre än i fjol, då underbare Engelbert Humperdinck kom sist. Har svårt att se den här gå bättre då den inte är så mycket bättre, den är vacker och storslagen. Jag tror på dig!

Söt låt!

onsdag 1 maj 2013

Eurovision Song Contest 2013 i Malmö Deltävling 2


Så har bidragen äntligen kommit, som jag har längtat. Jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar. Deltävling två var riktigt bra med flera bra låtar, men den som spontant kändes bäst vid första lyssningen var Schweiz. Jag har flera favoriter i den här gruppen nu efter flera lyssningar.

 
 
Bidrag 1: Lettland – PeR – Here we go

Jag var riktigt förälskad i Lettland bidrag i fjol och hoppas nu på en ny kärlek. Tror inte det, rap är INTE min melodi, men de är glada!

Refrängen är rätt så bra men det är allt.

 
Bidrag 2: San Marino – Valentina Monetta – Crisalide

Det här är samma tjej som sjöng Social network song, förhoppningsvis så har hon fått en bättre sång i år. Den är betydligt bättre, och hon är en riktigt bra sångerska. Upprättelse är nog ordet för San Marina i år.

Låten handlar om nystart och att se livet på nya sätt. Det har inte så mycket av en chans i den här deltävlingen.

 
Bidrag 3: Macedonien – Esma & Lozano – Pred da se razdeni

Den här gillar jag faktiskt! Söt kille med underbart vacker låt som påminner mig om en annan låt men jag vet inte vilken. Sen är den stora damen rolig, kanske inte så jätte bra men fyller en funktion. Låten heter före gryningen och handlar om att stanna hos mig till gryningen.

Gillar den fortfarande, den är både vacker och samtidigt glad.


Bidrag 4: Azerbaijan – Farid Mammadov – Hold Me

Söt kille som låter som Robin fast bättre. Låten är riktigt trist och tillför inte mycket.

Inte så mycket mer att tillägga!

 
Bidrag 5: Finland – Krista Seigfrids – Marry me

Rolig pop/rockig låt som är trallvänlig, Finland kan nog ta sig till final i år. En glad och trevlig låt.

En finsk Maja som låter lite som Spice Girls, Lättsamt.

 
Bidrag 6: Malta – Gianluca – Tomorrow

Den här låten får mig att tänka på serien Glee, mysig och väldigt trevlig. Den kan bli väldigt farlig. En riktig feelgood låt med skön känsla.

Den här låten är så himla mysig och gullig, den är en sådan som man antigen hatar eller älskar. Jag älskar!

 
Bidrag 7: Bulgarien – Elitsa Todorova, Stoyan Yankulov – Samo Shampioni

Den här låter inhemsk med säckpipa och massor med trummor, det låter lite indiskt och den är som en kampsång. Inte illa alls. Bara segrare, bara glada, vilda gyllene pojkar och flickor.

Den här låten har jag gått och nynnat på, den är inte dålig alls. Men jag har en känsla av att jag är ganska ensam om den åsikten. Fast hon skriker mycket i mitten, det är inte så mycket sång i den.

 
Bidrag 8: Island – Eythor Ingi – Ég Á Líf

Vacker ballad med en riktig viking. Den handlar om att vara vid liv och ta sig igenom livets svårheter.

Den här är också så himla vacker, man vill bara gråta. Den här är perfekt att rita till.


Bidrag 9: Grekland – Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis – Alchol is free

Trodde inte att Grekland skulle vara med i år då de dras med ekonomiska problem. Så jäkla bra, bra rytm och bra tempo. Sen är väll titeln löjlig, får läsa översättningen för att förstå bättre! Nepp hjälpte inte ett dugg! Men jag gillade sångarens lite hesa röst, more whiskey to the greeks to sail on!! Det handlar om att vara på ett irrande skepp på ett hav av whiskey.

Den här är jag löjligt förtjust i men titeln är fortfarande löjlig. Gillar skarpt de Grekiska tonerna, och tempohöjningen är mycket bra.

 
Bidrag 10: Israel – Moran Mazor – Rak Bishvilo

En kärleks förklaring till en man, den är vacker men inte mycket att säga om. Däremot är hennes urringning djup, djupare än låten.

Vacker men menlös.


Bidrag 11: Armenien – Dorians – Lonely planet

Mysig låt med lite rockiga toner, sångaren har vacker röst. Men hur den står sig mot de andra bidragen kan jag inte säga. Den här låten har Tony Iommi skrivit musiken till.

Jag gillar den inte då den känns tråkig, men musiken är bra.

 
Bidrag 12: Ungern – ByeAlex – Kedvesem

Svårbedömd låt, inte bra inte heller dålig. Flummig! Hon är den rätta för mig

Makens ena favorit låt, även denna har jag upptäckt att jag nynnar på. Mysig låt.

 
Bidrag 13: Norge – Margareta Berger – I feed you my love

Miss Li som sjunger Euphoria liknande låt. Nja, helt okej! Låter bekant helt klart.

Det här är makens vinnare! Tror fortfarande att det där ormskinnet har något med saken att göra. Den är helt okej!


Bidrag 14: Albanien – Adrian Ljugjuraj & Bledar Sejko – Identitet

Det här gillar jag! Rockigt och häftiga röster, sen har de med toner som får mig att bara njuta! Gitarrsolo me like!! Det handlar om gemenskap och att dela drömmar!

Älskar den här låten så mycket, för mig så står det mellan dessa och Schweiz. Tycker att sångaren ser ut som en av bröderna Ingrosso!


Bidrag 15: Georgien – Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani – Waterfall

Här kommer en Thomas G:son låt! Smäckrande och riktigt bra låt, jag är ju i och för sig rätt less på att alltid samma personer gör låtarna i melodifestivalen. Men de gör ju ofta bra och lättlyssnade låtar.

Här gör dom en sån där tempo sänkning igen. Vacker men trist.

 
Bidrag 16: Schweiz – Takasa – You and me

Massor med tummar upp för den här låten! Mycket bra låt, jag rekommenderar den mycket. Sen en riktig liten söting med i videon. Kan nog vinna tror jag!

Älskar den här låten, jag hoppas att den går vidare till finalen och vinner. Fast jag får nog bli besviken igen. Lättsam, glad och trallvänligt. Har uppfattat att gruppen egentligen heter Heilsarmy och är någon typ av frälsnings armé, i alla fall några av dem.


Bidrag 17: Rumänien – Cezar – It´s my life

Hi hi hi! Det kunde ha varit rätt så bra låt, nu känns det som kan någon vänligen sluta klämma den stackars killens pungkulor! Eller som de säger i den lilla sjöjungfrun: Någon borde leta rätt på det stackars djuret, och göra slut på dess lidande. Låten är egentligen bra, men sångaren oh my god!

Lite Fantomen på operan känsla och jag tycker den bli bättre med tiden. Han är ganska imponerande att kunna sjunga så där.

lördag 20 april 2013

Eurovision Song Contest 2013 i Malmö Deltävling 1

Så har bidragen äntligen kommit, som jag har längtat. Jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar. Jag tycker att deltävling 1 är väldigt svagt med få bra bidrag.

 

Bidrag 1: Österike – Natália Kelly – Shine

Slowtempad låt med mysigt gung, hon låter lite som Amy Daimond. Inte helt tokigt, men jag hoppas hon har en mer spännande scenshow i Malmö. Är inte så förtjust i wailing dock.

Den känns fortfarande inte så dålig, men den har inget att hämta bland alla andra guldkorn som kommer. Tur för dem att de inte är i deltävling 2 där standarden är högre.


Bidrag 2: Estland – Birgit Õigemeel – Et uus saaks alguse

Estland har blivit lite för förtjust i den här typen av låtar, men hon har otroligt vackra ögon. Får nog inte så många poäng tror jag. Den handlar om nystart och att veta att efter vinter kommer vår, varje slut är en början på något nytt.

Som sagt inte mycket mer att säga om låten.
 

Bidrag 3: Slovenien – Hannah – Straight into love

Disco igen, helt okej låt.

Den känns bättre nu när den kommer direkt efter två lite lugnare låtar, lättsam och jag hoppas att den där barbröstade killen är med på scenen!


Bidrag 4: Kroatien – Klapa s Mora – Mižerja

En blandning av Il Divo och The realgroup och det funkar så där, tror inte att de tar sig vidare till final. Den handlar om hårda tider där allt men har är två armar och ett hjärta fylld av kärlek.

Den är ju ganska fin ändå, det är lite mäktigt med körsång. Tror ändock inte så mycket på den.

 
Bidrag 5: Danmark – Emmelie de Forest – Only teardrops

Först blev jag glad när jag hörde flöjten, sen lite besviken när jag hörde henne. Men när tempot ökade då blev det tummen upp och så känner jag hela låten igenom. Påminner lite för mycket om Amanda ”Fontanellen” Fondell för min smak men okej.

Låten växer helt klart, förstår bättre varför den tippas som favorit. Men jag tror inte på den i alla fall.


Bidrag 6: Ryssland – Dina Garipova – What if

Har i ärlighetens namn svårt att se Ryssland ha ett bättre bidrag än i fjol! Nepp! En väldigt vacker ballad med symfoniorkester, hon är riktigt bra. Sen tycker jag att hon ser ut som Khloe Kardashian, vilket är den vackraste av systrarna.

Smäckrande melodi men jag saknar de söta tanterna, tror inte att de kommer så långt. Dom borde inte komma högt i finalen om de tar sig dit.


Bidrag 7: Ukraina – Zlata Ognevich – Gravity

Här kommer Zlatans fru!! Svår bedömd låt, det är en pop ballad. Väldigt gullig låt med snygg tjej som det ska bli spännande att se vad hon tänker göra på scenen, tänker hon bara stå och vifta med .
 
Den här blir inte bättre med tiden, man ledsnar fort. Men hon är söt i alla fall och kan sjunga bra.

 
Bidrag 8: Nederländerna – Anouk - Birds

Det här låter illa och hon verkar ha munnen full av gröt. Melodin är charmig men väldigt jobbig att lyssna på. Ge tillbaka indianen!!

NEJ!


Bidrag 9: Montenegro – Who see – Igranka

Bry er inte om att höja ljudet igen, det här är en väldigt dålig version av en E-type låt. Hon har en rätt cool röst men jag ger inte den här låten många poäng. Den är om att festa, och hur vi är gjorda för det.
 
SUCH! Det är bara biten med kvinnan som är någorlunda lyssningsbar!


Bidrag 10: Litauen – Andrius Pojavis – Something

Stör mig som tusan på hans guppande ögonbryn, det är det ända spännande med den här låten. Den är riktigt dålig och menlös.

Det låter illa som tusan och hans stil passar inte till typen av låt, jag skulle ha rekomenderat dem att skicka in en bättre video till ESC hemsida.


Bidrag 11: Vitryssland – Alyona Lanskaya – Solayoh

Låter i mina öron väldigt mycket som My number one! Om den låter som den version jag hört så är den riktigt bra, lite inhemska toner i disco dunk. Påminner även lite som Wild dancer, kan bli en favorit.

Jämfört med tidigare bidrag så är den här fantastisk, den borde komma till final. Lättsam, glad och dansvänlig.

 
Bidrag 12: Moldavien – Aliona Moon – O mie (A million)

Häftig klänning med ljussättningen. En klassisk låt från 1990-talet och det vill säga en intetsägande låt som skränar en hel del, det kan vara en rekommendation att sänka ljudet i den här låten. Den handlar om förlorad kärlek där man gett allt men det är inte tillräckligt.

Snark! Tråkig och menlös!

 
Bidrag 13: Irland – Ryan Dolan – Only love survives

Här kommer första bidraget som låter som Robin! Fast det här är mer av en discolåt och naturligtvis bättre än Sveriges bidrag, men den kommer nog att försvinna i mängden.

Lite U2 sound, gillar den mer och mer. Fastän den har det där gnälliga som Sveriges bidrag.


Bidrag 14: Cypern – Despina Olympiou – An me thimáse

En stillsam och stilig låt med vackra toner i bakgrunden och hennes klara röst som vibrerar på ett hänförande sätt. Fin låt. Det handlar om kärlek och att vänta på den man älskar.

Snacka om att sänka tempot löjligt mycket, men den är fortfarande fin.

 
Bidrag 15: Belgien – Roberto Bellarosa – Love kills

En lite hes röst, i modernt sound. Inte dåligt men det sticker inte ut så mycket, den andra av Robin liknande bidrag. Fast med en bättre låt.

Inte så bra låt i långa loppet.


Bidrag 16: Serbien – Moje 3 – Ljubav je svuda

Det här bidraget kommer maken få hämta fika till, de har ju inga kläder på sig ju!! Har hon sneda bröst eller står hon konstigt bara!? Låten är i alla fall väldigt piffig och jag gillar den. Kärlek igen, om att chansa.

Gullig låt som jag gillar med väldigt söta tjejer, känns väldigt lättsam och det är skönt.

torsdag 14 mars 2013

Det var visst en evighet sen sist!

Kan inte riktigt svara på varför det blivit så, men skyller lite på byte av telefon.
Har inte riktigt kommit i fas med bloggandet från den än, men har nu bestämt mig för att ta mig i kragen och börja igen.

Nu börjar vi närma oss min favorit tid igen Eurovision-tiden! Det är ESC veckan och December som är något av högpunkterna på året, för hur kan man inte älska färgerna, glädjen och musiken.

Vi har ju som de flesta redan vet precis haft finalen av Melodifestivalen och jag är riktigt besviken på att Robin vann. Tycker inte att han är bra och känner inte att han tillför direkt något alls. I och för sig så hade inte Sverige direkt några bra bidrag alls i år.

Jag har för mitt eget höga nöjes skull börjat kolla igenom tidigare års tävlingar av ESC, det är riktigt roligt och i och med att jag nu har kommit in på 1990-talet så är det många åh och ah och just det ja. I bland undrar man bara hur tänkte dom nu!? och hur kunde inte den här låten vinna, eller hur kunde den här vinna!!

Så fort som alla bidragen till årets tävling är klar så ska jag börja lyssna igenom dem och göra min vanliga kommentering av bidragen, jag gör det för att jag tycker det är roligt.
Har ju insett att min musiksmak när det gäller ESC är i det stora hela avikande från vad de flesta andra i min omgivning tycker, vilket det finns en del som har svårt att förstå.

Men så här är det i alla fall:

1: Jag gillar oftast låtar med flöjt, dragspel och stränginstrument!
2: Finska, hebreiska och andra inhemska språk är fina till rätt melodi, däremot gillar jag för det mesta inte Portugisiska och holländska.
3: Man behöver inte sjunga rent för att jag ska gilla det, bara man är innerlig.
4: snygga killar är ett plus, även om dom inte är vackra i andras ögon.
5: Att bli underhållen är viktigare än att allt är snyggt och stramt! Hellre Ukrainas discokula än en smäktande ballad.

Visst det är en musiktävling, men jag tycker det är än mer underhållning.

Tjing!

onsdag 18 juli 2012

Trav!

Idag är vi på travet här i Ö-vik, det är fantastiskt väder och det är riktigt roligt. Är ingen storspelare men vi har satt fem kronor på varje lopp, och hittills har jag vunnit 22 kronor. I morgon då ska vi fira min underbara make på hans födelsedag, sen på söndag då fyller min mest älskade mamma år.

torsdag 24 maj 2012

Ivan

Idag är det 8 år sen min kära farfar somnade in, och han är i mina tankar lite nu och då.

Farfar var den av mor och farföräldrarna som man hade kontakt med mest och bäst. Denna söta men även tjuriga lilla gubbe, som bara ville ens bästa. Det finns många roliga minnen som är typiska för just honom, alltid jättetidig och stressad. Och hans spretiga gråa hår som stod som en gloria runt hans huvud. Han levde ett spännande liv i mina ögon, och fick se spännande saker. Som hans tid i Ceylon och allt han fick se och uppleva där.

Jag saknar honom, men vet samtidigt att livet inte är evigt.





Min goa fina farfar Ivan som dog på sin namnsdag!

söndag 6 maj 2012

Eurovision Song Contest 2012 i Baku Final!


Så då var det dags igen att ladda upp inför årets stora händelse ESC, jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar.





Bidrag 1: Storbritannien – Love Will Set You Free – Engelbert Humperdinck


Jag bara ÄLSKAR den här, jag hoppas U.K. vinner i år! Så vackert jag bara smälter, vilken röst. Sen är det en vacker melodi.

Älskar den fortfarande, och jag kommer att rösta på den. Han visar vart skåpet ska stå.



Bidrag 9: Frankrike – Echo(You And I) – Anggun


En riktigt bra låt det här med, men jag kommer att sakna alla söta killar på scenen. Upptempo med medryckande melodi.

Det här en bra låt med, och videon är bra.



Bidrag 10: Italien – L’Amore È Femmina (Out Of Love) – Nina Zilli


Italien har en riktigt bra låt I år, med en cool sångerska.

Tror faktiskt att Italien kan vinna, den här låten är bra.



Bidrag 13: Azerbaijan – When The Music Dies – Sabina Babayeva


Det kommer inte att bli Baku nästa år I alla fall, en tråkig och sunkig ballad.

Den här suger! 



Bidrag 19: Spanien – Quédate Conmigo (Stay With Me) – Pastora Soler


Snark! En ballad igen, och den här är jätte mesig.

Den blir inte bättre med tiden heller.



Bidrag 20: Tyskland – Standing Still – Roman Lob


Söt kille med en söt låt!

Har inte så mycket att säga om den här låten, känner som förut.

torsdag 26 april 2012

ESC 2012 Deltävling 2 i Baku


Så då var det dags igen att ladda upp inför årets stora händelse ESC, jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medans stycke två är baserat på flera lyssningar.



Bidrag 1: Serbien – Nije Ljubav Stvar – Željko Joksimovi´c

Vacker powerballad, med de typiska balkan tonerna. Inget speciellt men fin.

Insåg att han har tävlat förut med Lane Moje år 2007. Låten är mäktig och vacker, men jag gillar ju ofta de här låtarna.


Bidrag 2: Makedonien – Crno E Belo – Kaliopi

Knepig låt! Hon har en knepig raspig röst, den börjar smäktande och helt plötsligt dyker det upp hårdrocks toner. Så jag säger nej tack.

Är fortfarande inte riktigt säker på den här låten, den har sköna hård rock toner. Men jag är inte säker på att jag tycker hennes röst passar och klarar av den här låten.


Bidrag 3: Nederländerna – You and Me – Joan Franka

Bra låt, med 70-tals referenser men varför är hon klädd som en indianhövding!? Kan det vara för alla kaféer hon besökt!? Man kan liksom inte riktigt koncentrera sig på låten.

Den här låten blir faktiskt bara bättre och bättre, den är härligt naiv. Maken gillar den skarpt, och den har ett mysigt gung.


Bidrag 4: Malta – This is the night – Kurt Calleja

En mix av Måns Z/ Danny S/ Eric S Glad pop det finns liksom inte så mycket att säga. Kan bli farlig.

Tror fortfarande att den här kan ha en chans, ska bli roligt att höra vad Måns Zelmerlöw säger om sin tvilling.


Bidrag 5: Vitryssland – We Are The Heroes – Litesound

Technopop med söta pojkar. Nu vet jag i alla fall vart Greklands bidrag S.A.G.A.P.O s dräkter tagit vägen. Det är väldigt mycket mellanmjölk nu.

Här kommer Magnus Carlssons lillebror, den känns fortfarande lite blah.


Bidrag 6: Portugal – Vida Minha – Filipa Sousa

Det här är i mitt tycke en riktigt förlegad melodi, riktigt tråkig. Bra tillfälle att prata om tidigare låtar eller gå att hämta mer fika.

Visst är den vacker på sitt sätt, men jag har svårt att se att de kommer till final.


Bidrag 7: Ukraina – Be My Guest – Gaitana

Upptempo låt med en Beonce lookalike, fast jag tycker at hon har en skrikig röst. Det kanske är ett flirtande om att de vill att Europa ska komma på besök nästa år. Men jag tackar i alla fall nej till den inbjudan.

Gapig är vad jag tycker att den är! Orkar inte höra på hela låten.



Bidrag 8: Bulgarien – Love Unlimited – Sofia Marinova

Åter igen en väldigt intetsägande låt, söt men inte mycket mer. Loreen borde kunna ta sig vidare i den här semifinalen.

Jag gillar det poppiga i låten, och hon har en söt röst. Den känns bättre efter någa lyssningar.



Bidrag 9: Slovenien – Verjamem – Eva Boto


Men vad är det med den här deltävlingen!? Det är ju bara mjukislåtar. Det här är en vacker ballad, och jag gillar doan. Men det känns som att jag skulle vilja flytta över låtar från andra tävlingen hit.

Hon med cellofanet på huvudet gillar jag, sen låter det som hon sjunger ”se på fan”. Ingen låt man lägger på minnet direkt.



Bidrag 10: Kroatien – Nebo – Nina Badri´c

Ytterligare en ballad. Bra styrka i rösten, men jag vet inte.

Jag blir så distraherad av de fallande killarna! Det är det enda jag minns från den här låten.



Bidrag 11: Sverige – Euphoria – Loreen

Jag brukar inte gilla Sveriges bidrag, men den här är ett undantag. Även om jag har börjat ledsna lite på den, så hoppas jag att den klår motståndet i den här deltävlingen. I alla fall hitintills.

Får väll dra mitt lilla skämt nu då: Kloreen ska göra rent hus i Baku!



Bidrag 12: Georgien – I´m A Joker – Anri Jokhadze

Men åååååh, Det börjar med operatoner följd av någon skränig typ av pop. Det finns delar som har något men annars är den ren huvudvärk.

Tänker bara på Greys Anatomy George när jag ser sångaren. Jag tycker ändå att låten har något, men jag kommer inte att rösta på den.


Bidrag 13: Turkiet – Love Me Back – Can Bonomo

Äntligen någon jag kan rösta på! Jag gillar den här. Lite pirat/viking tema, enkel men med mycket charm.

Den påminner om Moldaviens bidrag, och det är väldigt troligt att den här får min röst.


Bidrag 14: Estland – Kuula – Ott Lepland

Det här är en smäktande ballad, vacker låt och han har en härlig lite raspig röst.

Den kommer mest troligt inte till final, men den är fin.


Bidrag 15: Slovakien – Don´t Close Your Eyes – Max Jason Mai


Hårdrock sjunget av en väldigt söt pojke, Kan nog få en del röster av tonårstjejer. Riktigt bra låt med vacker sång och melodi.

Här kommer makens favorit näst efter Loreen, Och det är bra.



Bidrag 16: Norge – Stay – Tooji


Norges svar på Sean Banan och Eric Saade, Tråkig låt, men den kommer nog att få en del röster.

Det här blir bara sämre och sämre, hoppas de inte går vidare.



Bidrag 17: Bosnien & Herzegovina – Korake Ti Znam – Maya Sar

Ytterligare en ballad, smäktande sorglig och hemskt tråkig.

Bosniens svar på Maria Carey, och jag är väldigt besviken på Bosnien.



Bidrag 18: Litauen – Love Is Blind – Donny Montell

En jättevacker ballad, men jag ser inte syftet med att ha en Blindell. Han sjunger kanske inte så rent men jag gillar det här.

Storslaget men den saknar något.

söndag 15 april 2012

ESC Deltävling 1 i Baku 2012

Så då var det dags igen att ladda upp inför årets stora händelse ESC, jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medans stycke två är baserat på flera lyssningar.


Bidrag 1: Montenegro – Euro Neuro – Rambo Amadeus

Oh my goood! Det här är inte bra på något sätt alls. Knaklig engelsk rap, och varför var det en tjej med fröken Sverige banderoll på sig!? Den här får minuspoäng av mig i alla fall.

Efter några lyssningar så känns den här låten fortfarande dåligt, den är inte ens rolig.


Bidrag 2: Island – Never Forget – Gréta Salóme & Jónsi

Underbar låt! Mörk, magisk och väldigt trollsk. Fiolsolot är vackert, och melodin har ett bra tempo. Det är inte en ballad.

Tycker fortfarande att det här är en vacker låt, den är tyvärr inte så lätt att komma ihåg då det kommer fler färgstarka låtar efteråt. Men Island behöver inte skämmas för deras bidrag.



Bidrag 3: Grekland – Aphrodisiac – Eleftheria Eleftheriou

Grekland bjuder på en lättsam discolåt, inget speciellt men absolut inte en dålig låt. Är lite som låten ” my number one” Inget man kommer ihåg.

Tror inte att Grekland går vidare till final, den är fortfarande inget speciellt.


Bidrag 4: Lettland – Beautiful Song – Anmary

Den här gillar jag verkligen, hon har en vacker röst och melodin tilltalar mig. Den här kommer jag att lyssna mer på, även om texten är lite banal. Kan bli en av mina stora favoriter.

Den här låten sitter på hjärnan, men jag gillar den ändå. Jag hoppas och tror på den här låten. Och jag tycker den förtjänar bra omdöme. Den står för så mycke glägje och drömmar.


Bidrag 5: Albanien – Suus – Rona Nishliu

Stilfull och känslofylld låt, som påminner om en låt från 1990 talet. Hon ser lite ut som Audrey Hepburn och låter som Björk, och varför hon står i en låda kan jag inte förstå. Fast jag antar att det är meningen att hon ska se ut som en staty på ett museum.

Den här låten kommer nog inte att gå så bra, den är i och för sig unik.


Bidrag 6: Rumänien – Zaleilah – Mandinga

Glad låt med vacker tjej, som får mig att undra hur lite kommer hon att ha på sig i tävlingen. Enkel men charmig, och jag gillar både trummorna och säckpipan.

Den här låten gillar jag, den får ett bättre lyft än Grekland tack vare musiken. Tyvärr så har sångerskan lite för gnällig röst för min smak.



Bidrag 7: Schweiz – Unbreakable – Sinplus

En pop/Rock låt sjungen av någon som låter som U2 och en gitarrist som får mig att önska att jag var 15 igen! Låten är riktigt bra, med bra rytm.

Den här låten har växt i mitt tycke, bara det att jag vaknade på natten med den i huvudet. Sångaren ser lite ut som Ty Pennington.



Bidrag 8: Belgien – Would You – Iris

Come and fight me!!?? Åh hon sjöng Come and FIND me! Tyckte det lät lite mordiskt. Jäkligt tråkig låt, sen har hon tydligen ärvt munnen av sina två pappor Steve Tyler och Mick Jagger. Eller är hon inte deras kärleks barn!?

Insåg att hon liknar Natalie Portman, låten är fortfarande trist.



Bidrag 9: Finland – När jag blundar – Pernilla

Väldigt söt låt, och hon sjunger vackert. Har tyvärr lite problem med att hon låter som ett mumintroll eller snarast som lilla My. Men jag gillar den verkligen, bra låt.

Ju mer jag lyssnar på den här låten desto charmig tycker jag hennes dialekt är. Jag hoppas på Finland.



Bidrag 10: Israel – Time – Izabo

Tummen upp på den här med! Härlig känsla av 50-tal, mustig låt fylld med ljud. Fast sångaren får mig att tänka på Tim Curry i Rocky Horror Picture Show och Dr Frank-N-Furter. Sen gillar jag puss in booth rösten i början.

Gillar den fortfarande, tycker som tidigare. Och som jag sagt förut så gillar jag hebreiska på sång.



Bidrag 11: San Marino – The Social Network Song  - Valentina Monetta

San Marino drabbades av samma problem som Lotta Engberg gjorde med 4 Bugg och 1 Coca Cola, då låten igentligen skulle heta The Facebook Song. Men det är en glad och popig låt.

Den borde inte gå till final, då den är för banal.


Bidrag 12: Cypern – La La Love – Ivi Adamou

Eurodisco med en hint av techno, den blir bättre efter en stund. Men den är i min smak lite trist, videon är en snövithistoria. Nja från mig i alla fall.

Den har blivit bättre med lite lyssning och hon har en mysig hes röst. Sen har den svensk anknytning.


Bidrag 13: Danmark – Should´ve Known Better – Soluna Samay

En dansk Anna Bergendahl, bara det gör att hon inte får bra omdöme av mig. Den suger.

Kan tyvärr inte se förbi Anna B kopplingen så jag ändrar inte åsikt här.


Bidrag 14: Ryssland – Party For Everybody – Buranovskiye Babushki


Ryssland är genier. Det låter vedervärdigt men jag bara ÄLSKAR den där lilla babuskan med hucklet. Hon gör hela låten för att hon är så jäkla söt. Gillar! Misstänker att hon kan nog ha platsat i Glada Huddik gänget.

Det låter fortfarande illa, men charmen är ostridig. Jag kan bara inte tycka illa om den här låten, det är verkliga människor med allt det innebär.



Bidrag 15: Ungern – Sound Of Our Hearts – Compact Disco

Vacker melodi och sång. Får starka pojkband känslor, med sorgliga inslag i melodin. Risken är att den blir för intetsägande i startfältet. Det kan vara fördel att sticka ut, men inte för mycket.

Den här har gjort tvärt emot flera andra bidrag då den bara känns trist.



Bidrag 16: Österrike – Woki Mit Deim Popo – Trackshittaz

Ledsen Österriket men det här är inte bra! Rap på österrikiska duger inte, finns ingen melodi eller glädje i låten. Tur att inte Danny gick vidare då dessa pojkars dansare gör något liknande i den här låten.

Det här är bara dåligt, även den här saknar humorn som skulle ha kunnat ta den upp en nivå.


Bidrag 17: Moldavien – Lăutar – Pasha Parfeny

Underbar melodi, tyvärr så bjuder sångaren på lite för dålig engelska. Han får mig att tänka på Colin Farrell/ John Cusack. En glad men lite skramlig låt!

Nu gillar jag den så mycket mer, man blir glad för glädjen är så stor i låten. Lars har nu hjälpt mig att komma fram till att det är Edward Norton han ser ut som!


Bidrag 18: Irland – Waterline – Jadeward


Så återkommer dessa söta gossar i år igen. En betydligt bättre låt i år, fast jag hoppas att de inte har samma kläder som i videon. Tror inte de vinner i år heller.

Det här bra, men jag blir trött av att bara titta på dem. Så mycket energi, de måste ha starka föräldrar.

tisdag 24 januari 2012