torsdag 4 maj 2017

Eurovision Song Contest 2017 i Kiev Deltävling 2

Så har bidragen äntligen kommit, som jag har längtat. Jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar.

Sverige kommer INTE rösta i den här delfinalen.

1: Serbien – Tijana Bogićević – In too deep

Refrängen får mig att tänka på Katy Perrys Firework, men det är en helt okej låt att starta semi final 2 med.

Det känns fortfarande som Firework och det är dansvänligt.

2: Österike – Nathan Trent – Running on air

Skönt gung i den här låten, Österrike har haft flera sådana låtar på senare år.

Härlig låt fast den kan bli tråkig på scenen.

3: Makedonien – Jana Burceska – Dance alone

80-tals pop a la Blondie, lättsamt och glatt. Deltävling 2 börjar starkt.

Den här är så poppig, den har tydligt sound och me like.

4: Malta – Claudia Faniello - Breathlessly

Och där drog Malta ur proppen i partyt, smäktande med hjärta och smärta. Inte en dålig låt alls och hon har en härlig hes röst.

Refrängen är fin men låten är så långsam att det blir jobbigt.

5: Rumänien – Ilinca ft. Alex Florea – Yodel it!

Reggae med joddling! Det här gör mig glad, det behöver inte vara komplicerat för att vara underbart.

Den här är så underbar, jag hoppas det går bra för den här låten.

6: Nederländerna – 0G3NE – Lights and Shadow

En trio med tjejer som sjunger väldigt fint, Nederländerna har verkligen kommit med unika låtar och artister de senaste åren.

Det blir en temposänkning efter Yodel it, men det är en fin låt.

7: Ungern – Joci Pápai - Orgio

Äntligen måste jag säga, en låt som känns autentisk till sitt land. Det önskar jag fler gjorde, tycker mycket om den. Utom Rapen.

Vemodig låt som känns och det behövs. Heja Ungern.

8: Danmark – Anja – Where I am

Nja, hon sjunger bra men den tilltalar mig inte direkt, den kan växa.

Jag vet inte varför jag inte riktigt gillar den här låten, men den stör mig.

9: Irland – Brendan Murray – Dying to try

Att det är en kille från ett pojkband kan man nästan höra, extremt vackert i mitt tycke och låten är i sann Irländsk ballad anda.

Killen kan inte vara äldre än 16, han ser så liten ut. Fast han är visst 20!? Så söt liten låt.

10: San Marino – Valentina Monetta & Jimmie Wilson – Spirit of the night

Valentina Monetta verkar vara den enda artist San Marino har, det här är hennes fjärde gång som hon tävlar i ESC. Visst hon kan sjunga så och det här är en dansdänga.

Känner lite att, kan hon inte få vinna någon gång. Hon kan verkligen variera sig i stil, tror inte hon har ställt upp med två liknande låtar.

11: Kroatien – Jacques Houdek – My friend

Nämen en operasångare, så är det samma kille som sjunger båda stilarna? Nu förstår jag hur stålmannen kunde dölja sig som Clark Kent med bara glasögon. Han har fantastisk röst och låten är väldigt vacker.

Undrar om han kommer att ha med sig ett par glasögon på scenen och ta på sig dem när han sjunger operan. Väldigt fin låt.

12: Norge - JOWST – Grab the moment

Knepig låt som gör lite ont i mina öron, men den är inte dum.

Den är lite för skramlig för mig men sången är bra.

13: Schweiz – Timebelle – Apollo

Jag tycker den här låten är så vanlig så det blir tråkigt, den är inte dålig bara så beige.

Bra bakgrundslåt, fast jag hoppas hon har mer kläder på sig än det där!!

14: Vitryssland - Naviband – Story of my life

Då är det här mycket bättre. Det känns som en hyllning till livet.

Jag blir glad av det här.

15: Bulgarien – Kristian Kostov – Beautiful mess

Åter igen en vacker sång, men jag saknar kulturen i de flesta bidragen.

Jag måste vara gammal, det är ju bara småbarn med. Han är 17 år, men sjunger bra.

16: Litauen – Fusedmarc – Rain of revolution

Lilla My har flyttat till Litauen och det låter illa. Men det är nästan trevligt efter alla dessa hårdpolerade låtar.

Man önskar att hon kunde ta i ordentligt, den här ger mig huvudvärk.

17: Estland – Koit Toome & Laura – Verona

Litauen är fortfarande fast i 1990-talet, men Estland har anammat det nya. Den här låten är riktigt bra.

Jag hoppas på den här låten, den är så bra.

18: Israel – IMRI – I feel alive

Vilket bra avslut på startfältet I deltävling 2. Tävlingen är ju ett firande av music och vänskap över gränser och det förmedlar den här låten.


Det verkar som om den här killen har varit bakgrundsdansare och sångare och nu har han fått chanson att köra själv.

1 kommentar:

Best Amazon Products sa...

Nice post,thanks for sharing