tisdag 2 maj 2017

Eurovision Song Contest 2017 i Kiev Deltävling 1

Så har bidragen äntligen kommit, som jag har längtat. Jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar.

Sverige kommer rösta i den här delfinalen.


1: Sverige – Robin Bengtsson – I Can´t go on

Gillar inte riktigt den här låten, mest för att de sjöng F**king beautiful i början. Den är dansvänlig men det är allt. Dessutom gillar jag INTE Robin Stjernberg.

Avskyr den fortfarande, sätter sig som ett jäkla klet på hjärnan och går inte bort. Hoppas den inte går vidare, synd på Robin Bengtsson som faktiskt är en rätt bra sångare.

2: Georgien – Tamara Gachechiladze – Keep the faith

Här sjönk tempot drastiskt, får lite Bond vibbar. Det är en vacker låt men tror jag kommer lessna väldigt fort.

Jag hör bara Eat the faith, men den är vacker. Men som sagt man ledsnar på den.

3: Australien – Isaiah – Don´t come easy

Vacker låt, även den här är lågtempo. Om han verkligen låter så där så säger jag wow. Stor röst i en så liten kille. Kan bli en favorit.

Så vackert han sjunger, härlig lite hes röst. Han ser lite grann ut som fiolhobben från Norge, det vill säga Alexander Ryback.

4: Albanien - Lindita – World

Lugn början som inte riktigt når upp i höjd, ett riktigt nja bidrag som jag kommer lessna på fort. Den har en fin ton som försvinner i skrammel.

Känns fortfarande lite väl skramlig, men den känns bättre den här gången.

5: Belgien - Blanche – City Lights

Wow vilken härlig röst, trodde det var en kille först. Mysig låt gillar den helt klart.

Jag hoppas mycket på den här låten den kommer definitivt få en röst av mig om det låter så här live.

6: Montenegro – Slavo Kalezić - Space

Så besviken på den här låten, tänkte den här kan bli drömsk. Ok tänkte han ser het ut! Men jag hade inte väntat mig det här, den är en mix av Alcazar och After Dark. Där fick jag så jag teg.

Snygg kille men det är verkligen allt, kan väl funka på radio så jag slipper se det. Låten är dansvänlig, men jag har svårt att ta in allt på en gång. Kan ha en fördel med att ha två stillsamma låtar på båda sidorna.

7: Finland – Norma John – Black bird

Har man gillat Nederländerna tidigare år bör man gilla det här, stillsamt och enkelt. Kan vara det bättre som Finland ställt upp med på ett tag.

Väldigt vacker låt som känns mild i kontrast till förra låten.

8: Azerbaijan – Dihaj - Skeletons

Tack det är inte en smörjig ballad i år, den här är poppig och hon ser ut lite som Marilyn Manson möter Lady Gaga. Nice gillar den.

En ploppig låt med fin refräng och jag gillar den.

9: Portugal  - Salvador Sobral – Amar Pelos Dois

Snark! Låter som 1920 och får mig att tänka på Edith Piaf fast med sämre röst- Inget för mi g alls.

Den här artisten ger mig ångest, det är säkert vackert om man gillar sånt här. Vilket jag inte gör.

10: Grekland – Demy – This is love

En lättsam poplåt som känns underbar att höra efter den förra låten. Kan tyvärr kännas för banal I långa loppet. Tror den kommer att glömmas bort.

Söt låt med en lättsamhet som behövs efter den förra låten.

11: Polen – Kasia Mos – Flashlight

Vet inte vad jag ska säga riktigt, sitter liksom och väntar på att den ska börja på riktigt. Hon sjunger rätt bra.

Varför är hon topless? Låten är enkel och den är okej.

12: Moldavien – Sunstroke Project – Hey Mamma

Glad lättsam pop som får mig att le, sen att Epic Sax Guy är tillbaka gör absolut inget.

Moldavien har ofta glada låtar vilket jag uppskattar, saknar dock deras etniska toner.

13: Island - Svala – Paper

Inte dum fastän den kändes lite udda från början. Refrängen är väldigt fin tycker jag.

Den här låten växer för mig, kanske Island kan få sin första seger?

14: Tjeckien – Martina Bárta – My turn

Åter igen trevlig låt som är mild och har en fin rytm.

Gillar hennes röst och låten är fin. Det är bara lite synd att det är så många lågtempo låtar.

15: Cypern - Hovig – Gravity

Jag får lite We Will Rock You vibbar. Jag gillar den här låten.

Gillar även denna låt, fast det är ju sant att gillar Eurovison över lag.

16: Armenien – Artsvik – Fly with me

Plonkig låt som sjungs av Ivanka Trump meets Lady Gaga. Inte dålig alls.

Hon sjunger i en mer berättande stil utan så mycket musikjox.

17: Slovenien – Omar Naber – On my way

Ännu en svårbedömd låt, han har en fin röst och låten är smäckrande. Hoppas bara han inte gråter i verkligheten.

Min typ av kärleksballads sound.

18: Lettland – Triana Park - Line

Det här känns som ett bra slut på den här tävlingen, mysig låt som jag gillar.


Ännu en knepig kvinnoröst, det känns som det är lite av årets tema.

Inga kommentarer: