tisdag 21 april 2015

Eurovision Song Contest 2015 i Wien Deltävling 2

Så har bidragen äntligen kommit, som jag har längtat. Jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatörtyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar.

1: Litauen - Monika Linkytė och Vaidas Baumila- This time

Svängig låt som är trallvänlig och man hör att de har roligt, den kan nog vara något.

Den är helt klart svängig och positiv, men hennes röst är jag lite tveksam till.

2: Irland – Molly Sterling – Playing with numbers

En irländsk ballad det var ett tag sen må jag säga, inte dum men lite trist.

Är uttråkad redan innan refrängen och det blir inte bättre.

3: San Marino - Anita Simoncini & Michele Perniola - Chain of lights

Fin låt och hon har en vacker röst och i kombination med hans röst blir det väldigt vackert. En av de bättre låtar de haft.

Blir lite skeptisk i början men när de sjunger ihop så blir det bättre, jag gillar konstruktionen av låten, men den kommer nog inte gillas av så många andra.

4: Montenegro - Knez - Adio

Jag uppskattar när de sjunger på originalspråket och den här låten är rätt så bra, jag gillar fiolerna och känslan av balkan. Gillar det här mycket.

En väldigt lugn låt den är inte det bästa från Montenegro, men den är fin. Lars kommer att förstå vad jag menar men inte hålla med.

5: Malta - Amber - Warrior

Årets andra låt med titel Warrior så vem vinner? Tror nog Georgien vinner, för det här är ingen krigarlåt i mitt tycke.

Det här är en mitt i mellan låt, förra låten sticker ut och nästa kan vara en vinnarkandidat.

6: Norge - Mørland & Debrah Scarlett- A monster like me

Knepig låt, jag gillar den men ändå inte. Hennes röst är knepig men den har någonting speciellt, den här kan bli farlig.

Den är udda men jag gillar den, men den kan bli tråkig på scenen. Videon hjälper den så den kan falla på det.

7: Portugal – Leonor Andrade - Há Um Mar Que Nos Separa

Jag är inte någon stor fan av portugisiska men den här är riktigt bra. Lite rockig och tuff.

Gillar den, fast hon har udda röst, det bästa Portugal haft på länge. Skönt tung gung.

8: Tjeckien - Marta Jandová och Václav Noid Bárta- Hope never dies

Undrar om han är en rocksångare? Låten är inte särskilt bra, den påminner mig om någon annan låt.

En so so låt, har svårt att fokusera på melodin, tror inte på den.

9: Israel - Nadav Guedj – Golden boy

Någon typ av hip hop! Tveksam men den har orientaliska toner och det är fängslande men låter lite retsamt när han sjunger titeln.

Den här gillar jag, den är dansvänlig och har sköna toner. Påminner lite om N´sync och Baby Bye Bye. Undrar om han är Israels svar på Avicii?

10: Lettland – Aminata – Love Injection

Satan vad gnälligt!! Här plockas hörapparaterna ut annars är det kört, riktigt dåligt.

Perfect toa/chips paus.

11: Azerbajdzjan - Elnur Huseynov– Hour of the wolf

Azerbajdzan kör med samma typ av låtar som alltid ensa skillnaden är att det är en kille som sjunger, det är som vanligt bra men det känns så förutsägbart.

GÄÄÄÄÄSSSSPPPP!!!!

12: Island – Maria Olafs - Unbroken

Alltså alla låter likadant känns det som, åter en låt som är både bra och dålig. Orka liksom. Nä inför krav på att sjunga större delen på orginalspråk.
ZZZzzzzzzzzzzzzz!!!!!

13: Sverige – Måns Zelmerlöw - Heroes

Jag tror vi vinner i år! Och det brukar jag ALDRIG tro…. Men den här gillar jag.

MUMS MUMS! Gillar den här så mycket, hoppas de har texten med på skärmarna. Insåg inte att han sjöng Heroooooooeesss utan bara aaaoooooooo…..

14: Schweitz - Mélanie René– Time to shine

Inte så bra som de två senaste åren men inte dåligt, den här skulle passa bättre som låten Warrior.

Ja vad ska man säga, inte bra inte heller dålig. Den får Måns att sticka ut även lite mer.

15: Cypern – John Karayiannis – One thing I should have done

En vacker kärlekssång, som är mjuk och känslofylld.

Den här gillar jag en enkel  kärleksförklaring, ibland är less bättre.

16: Slovenien - Maraaya – Here for you

Jag har så svårt för alla dessa bäbisröster som är så inne nu, men låten är inte dum.

Säger samma som förrut.

17: Polen - Monika Kuszyńska – In the name of love

Andra deltävlingen avslutas med en ballad som jag tycker passar som avslut på kvällen.


Bättre än de bystiga tjejerna i fjol eller inte.

Inga kommentarer: