fredag 17 april 2015

Eurovision Song Contest 2015 i Wien Deltävling 1

Så har bidragen äntligen kommit, som jag har längtat. Jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar.

1: Moldavien - Eduard Romanyuta - I Want Your Love

Moldavien brukar ju komma med lite annorlunda bidrag som friskar upp tävlingen hoppas på det I år igen. Bra låt och dansvänlig, men han borde slopa skägget. Jag menar hur gammal är han? 12?

Den känns fortfarande dansvänlig, inte dum alls. Vet inte hur den står sig i den stora tävlingen, den försvinner nog i mängden tror jag.

2: Armenien – Genealogy - Face The Shadow

Lite udda som förväntat, en grupp med vad jag får ut tre kvinnor och två män. Det är en kvinna med lite operakänsla och en med lite rockig röst. Jobbig i längden och mycket mellanmjölk.

Ingen större skillnad med den här lyssningen, den får tre minuter att kännas så mycket längre.

3: Belgien - Loïc Nottet -  Rhythm Inside

Belgiens svar på Justin Bieber.

Det här är illa, kisspaus för mig i alla fall.

4: Nederländerna - Trijntje Oosterhuis - Walk Along

Den stora frågan är kommer Nederländerna att fortsätta med sina udda låtar i år igen? Bra låt igen, kan bli farlig.

Jag gillar hennes röst, och låten också. Jag hoppas på den och den tar sig till final.

5: Finland - Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina Mun Pitää

Finlands svar på Glada Huddik som sjunger punk. Do I need to say more?

Det jag gillar med Finland är att de vågar sticka ut, men det här gillar jag inte. Kan tyvärr bli farlig.

6: Grekland - Maria-Elena Kyriakou - One Last Breath

Men här kommer en ballad! Jag har så svårt för dem, de måste verkligen ha något speciellt för att jag ska gilla dem. Lite Celine Dion.

Kontrasten mellan Finland och Grekland är enorma på så många sätt, jag saknar de grekiska tonerna i denna sång.

7: Estland - Elina Born & Stig Rästa - Goodbye To Yesterday

Det här är ju jättebra! Kan vara en vinnare, störtskönt gung. I love it!

Gillar, gillar, gillar. Den här hade fått min röst om jag kunnat rösta, helt klart min segrare i deltävling 1.

8: Makedonien - Daniel Kajmakoski - Autumn Leaves

En ganska intetsägande låt! Inte dålig alls men ganska blek, den kommer jag nog inte nynna på senare. Den växer så kanske efter ett par lyssningar så.

I musikvideon används streckgubbar liknande de som Måns har, låten är trevlig med ganska stark refräng.

9: Serbien - Bojana Stamenov - Beauty Never Lies

Väldigt bra låt som jag tror och hoppas går till final, den har ett bra budskap också.

Lite seg start men det växer och jag gillar refrängen, och fler borde känna att det är okej att vara annorlunda.

10: Ungern – Boggie - Wars For Nothing

En ballad som faktiskt funkar, mild och enkel. Tror inte den kommer långt alls, men inte dum.

Är nyfiken hur de tänker lösa det här på scenen, det är ju begränsning på hur många man får vara. Men vacker låt.

11: Vitryssland - Uzari & Maimuna – Time

Det här ju riktigt bra! Engelskan är väll inte klockren men låten påminner om Ylvis och rockar. Tummen upp för det här!

Vad har han på öronen? Gillar den, dansvänlig och lättsam.

12: Ryssland - Polina Gagarina - A Million Voices

Undrar om hon är släkt med den Gagarin? Det är snyggt som väntat.

Finns inte så mycket att säga om det här. Snyggt, genomtänkt och med budskap.

13: Danmark - Anti Social Media - The Way You Are

En ung Bröderna Olsen eller The Boppers, lite 50-tals känsla. Lättsam men inte riktigt fängslande.

Får lite Queen känsla på en bit av låten, men tror inte på den fast den kanske tar sig till final.

14: Albanien - Elhaida Dani – I´m alive

Inte så tokigt men den kommer nog tyvärr inte göra så stort intryck, hon har mysig lite mörk röst. Inte dum alls.

Den blir inte bättre med fler lyssningar så nej tack!

15: Rumänien – Voltaj - De La Capăt / All Over Again

Bra låt med ett budskap om hur många Rumäner finns utomlands för att försöka ge sina barn en bättre framtid och liv.

Gillar låten den är fin men är inte särskilt slagstark så jag tror inte den tar sig vidare.

16: Georgien - Nina Sublatt – Warrior

Kommer Georgien att som vanligt komma med en ballad mån tro? Faktiskt inte utan en power låt!


Helt okej låt som är ett bra avslut på ett rätt så bra startfält.

Inga kommentarer: