tisdag 26 april 2016

Eurovision Song Contest 2016 i Stockholm Final

Så har bidragen äntligen kommit, som jag har längtat. Jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna. Det första stycket är min spontana reaktion, medan stycke två är baserat på flera lyssningar.

1: Frankrike – Amir- J’ai cherché

Det är förvånandevis nog inte en ballad utan en mer svängig låt som tilltalar mig.

Söt fransos och det här är härligt svängigt och jag saknar inte deras ballader, visst ibland är det ju trevligt men inte jämnt. Favorit här Mama Korsika från 1993.

2: Tyskland – Jamie-lee – Ghost

Knepig låt som kan bli farlig, varför har hon mjukdjur i håret? En mix av Dolly style och Yohio.

Den växer på en och tror den kan vara en antingen eller låt. Favoriter är bland annat Dschinghis Khan 1979 och Ein bißchen frieden.

3: Italien – Francesca Michielin – No degree of seperation

En mycket bra låt som jag gillar skarpt.

När den väl kommer igång så är den riktigt bra. Favoriter är bland annat Gente di mare 1987, Grande Amore 2015 och Nel blu dipinto di blu 1958.

4: Spanien – Barei – Say yay!

Det här var ju svängigt.

Svängigt och på engelska vilket inte alls vanligt, ovanligt bra från Spanien. Favorit är nog Vuelve Conmigo från 1995

5: Sverige – Frans – If I were sorry

Jag tror inte vi behöver skämmas över Frans, kommer nog att gå rätt så bra. Tror dock inte att han vinner och videon är dålig.

Förstår mig bara inte på videon!! Varför talar han början? Den är härlig och jag gillar den, hoppas den kommer riktigt bra. Sverige har haft många härliga låtar. Om man kollar de senaste 5 åren så har vi kommit 3,1,14,3,1 Fjortondeplatsen är Robin Stjernberg.

6: Storbritannien – Joe and Jake- You´re not alone

Två söta pojkar med en rätt trist låt.


Fin låt men det den faller på är att den är en i mängden, tror inte att folk kommer minnas den.
Storbritannien har haft många fantastiska låtar genom åren, t.ex. Puppy on a string.

Inga kommentarer: