fredag 11 april 2014

Eurovision Song Contest 2014 i Köpenhamn Deltävling 2

Så har bidragen äntligen kommit, som jag har längtat. Jag kommer som vanligt att kommentera alla bidragen. Vill dock förtydliga att detta är min privata åsikt som amatör tyckare, jag gör detta för mitt eget höga nöje. Sen vill jag också be om ursäkt på grund av stavningen på vissa bidrag, har inte de rätta bokstäverna.

Det är uppenbart att deltävling 2 är mycket bättre än deltävling 1, med mer variation på bidragen och med mer lättsam musik.


Bidrag 1: Malta – Firelight – Coming home

Countrylåt! Riktigt svängig med bra röster. Gillar! Han låter lite som the Olsen brothers! Hade stuckit ut stort i deltävling 1.


Bidrag 2: Israel – Mei Finegold – Same heart

Jag brukar oftast gilla Israels bidrag och hoppas på det i år igen. Ogillar den engelska delen, men hon har en hes och cool röst. Mycket bra start på del 2.


Bidrag 3: Norge – Carl Espen – Silent storm

Balladtoner i början men han känns som en hårdrockare så kanske…. Fin röst men det behövs tryck i låten.


Bidrag 4: Georgien – The Shin and Mariko – Three minutes to earth

Jojk! Kul men ingen bra låt alls, för konstig för mig.


Bidrag 5: Polen – Donatan & Cleo – My Słowianie- We are Slavic

Sex säljer kanske!? Gillar folktondelen annars ganska tråkig låt. Gillar man tuttar ska man se videon, massor i närbild.


Bidrag 6: Österrike – Conchita Wurst – Rise like a phoenix

Den där sexiga kvinnan har vackra ögon som framhävs så fint av skägget! Tyckte namnet var lite lustigt. Skägget stör på en annars fin låt, vacker röst. Ser lite ut som Ola Salo.


Bidrag 7: Litauen – Vilija Matačiūnaitē – Attension

Ok jag lyssnar… Nepp tråkigt jag kommer att gå och fylla på min tekopp! Det mest intressanta med det här bidraget är stavningen på hennes efternamn!


Bidrag 8: Finland – Softengine – Something better

Inte svårt att komma med något bättre än förra bidraget, men det här är bra nonsens skvalmusik. Bra!


Bidrag 9: Irland – Can-Linn feat Kasey Smith – Heartbeat

Bra början! Låter lite 80-tal och hon låter lite som Jill Johnsson. Jag gillar den den är inte dålig alls.


Bidrag 10: Vitryssland – Teo – Cheesecake

Då ska det tydligen bakas igen då! Ja cheesy är det i alla fall, lättsam låt lite Lou Bega. Tror inte på den alls, men gillar den.


Bidrag 11: Makedonien – Tijana – To the sky

Det här känns som en transvestit till, men det kan vara en backuppsångare. Annars har tjejen en jäkla basröst, fast det låter väldigt kvinnligt mest. Bra låt med discotoner.


Bidrag 12: Schweiz – Sebalter – Hunter of stars

Gladpop igen! De var mina favoriter i fjol, men de levererade inte i tävlingen. Gillar det här med, jag vill bli glad av musiken.


Bidrag 13: Grekland – Freaky fortune feat. Riskykidd – Rise up

De håller fast vid sina grekiska toner, gillar inte rapen men melodin är väldigt bra. Inte så illa som man kan tro.


Bidrag 14: Slovenien – Tinkara Kovač – Round and round

Vackert med tvärflöjt och det är bra. Det är mycket bra till och med.


Bidrag 15: Rumänien – Paula Seling & OVI – Miracle


En låt som inte är bra eller dålig!

Inga kommentarer: